ACT

Op deze pagina zijn een aantal leuke en handige oefeningen uit Acceptance and Commitment therapie (ACT) te vinden die je kan downloaden op je PC. Het gaat zowel om mindfulness oefeningen om de psychologische aandacht te trainen als om oefeningen om bijvoorbeeld je persoonlijke waarden goed op een rij te zetten. Binnen een therapeutisch traject zullen nog veel meer oefeningen aan bod komen en opgestuurd worden om je psychische flexibiliteit te verhogen.


ACT oefening 1: Voorbeeld van een vaak gebruikte mindfulness van de adem oefening om bij dagelijks gebruik jezelf steeds meer te trainen in psychische focus en loslaten van opkomende gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen
ACT oefening 2: Korte mindfulness oefening waarbij je jezelf kan trainen om alle gedachten die er in je opkomen via een actief proces los te laten.
ACT oefening 3: Mindfulness oefening om bv dagelijks aan het begin van de dag te doen. Zorgt ervoor dat je dmv een verkorte bodyscan je extra bewust wordt van wat er nu is om daarna verder te gaan met je dag.
ACT oefening 4: Korte mindfulness oefening om dagelijks te doen waarbij het "niet oordelen" wat meer op de voorgrond staat.
ACT oefening 5: oefening om op een andere manier naar je gedachten te kijken en ze meer te gaan zien voor wat ze zijn.
ACT oefening 6: Uitgebreide oefening waarbij het observerende zelf en zelf als context aan bod komen. Neem vooral rustig de tijd voor deze oefening en schrijf evt achteraf op wat je hebt ervaren.
Gecombineerde ontspanning- mindfulness oefening die het sympathische zenuwstelsel kalmeert. Kan behulpzaam zijn wanneer je hem regelmatig doet als je last hebt van lichamelijke en psychische spanningsklachten. Bevordert de innerlijke rust
ACT oefening 7: waarbij je in contact kan komen met het Observerende zelf en van hieruit kan kijken naar de voortdurend wisselende gevoelens, gedachten en sensaties
ACT oefening 8: Zeer korte bodyscan oefening die je bijv. aan het begin van de dag kan doen om meer vanuit je lijf een start te maken met de dag
ACT oefening 8: Oefening waarmee je aandachtsvol luisteren kan trainen door anders naar (klassieke) muziek te luisteren
ACT oefening 9: Oefening waarbij je vanuit een accepterende houding een lichamelijke sensatie verkend