Positieve Psychologie:

De positieve psychologie (Martin Seligman, 2000) kenmerkt zich vooral door veel toegankelijke en uitdagende opdrachten waar je zelfstandig mee aan de slag kan. Het overkoepelende doel van deze opdrachten is om je aandacht meer te gaan richten op zaken die goed gaan, je gelukkig maken, dankbaar stemmen of trots maken in plaats van alleen op de dingen die tegenzitten. Het gaat dan niet zozeer om geforceerd positief over allerlei dingen te gaan denken als wel je geest een beetje te helpen door zijn vaak van nature wat negativistische kijk bij te sturen met meer aandacht voor positieve zaken. Dit blijkt bij veel mensen bij te dragen aan een toename van veerkracht. Veel van de oefeningen werken het beste als je ze tenminste enkele maanden weet vol te houden. Regelmatig zullen hier nieuwe oefeningen op geplaatst worden.
Meest bekende voorbeeld van een thuis oefening uit de Positieve Psychologie waarbij je dagelijks je meer leert te focussen op kleine en grote positieve momenten in je leven (wordt gebruikt in aanvulling op de gesprekken)
Deze gevalideerde vragenlijst geeft je de kans om op ideeen te komen voor leuke activiteiten die misschien te weinig doet. Wanneer je deze lijst helemaal invult dan is het vaak gemakkelijker om een plan te maken 1 of meerdere van deze activiteiten in de komende periode regelmatig te gaan doen. Deze interventie kan ook onderdeel uitmaken van een behandeling voor stemmingsstoornissen
D Trainen van optimisme is mogelijk met deze kleine oefening. Probeer hem een aantal weken dagelijks te doen.
Zegeningen, Successen, Talenten oefening. De oefening sluit goed aan op de Positief dagboek oefening of kan je ermee combineren. De bedoeling is om gedurende 4-6 weken (of langer) te werken aan een lijst persoonlijke eigenschappen en contextfactoren die van belang zijn voor je. Aan het einde van deze opdracht zijn een aantal voorbeelden bijgevoegd.